Už jen to, že ceny Grammy věnují metalovým skupinám pouze jednu jedinou kategorii, je svým způsobem škoda. Tenhle žánr měl vždycky co nabídnout a v posledních letech se v něm rodí nové, fantastické formace s přesahem i mimo tvrdou žánrovou skořápku. Na druhou stranu, celé řadě jiných, menších žánrů se porotci Grammy nevěnují vůbec…
Metaloví nadšenci tak mohou každý rok sledovat alespoň kategorii „Best Metal Performance“, která je věnována nejlepší nové metalové nahrávce. O to podivnější je, že v pětičlenné nominaci za rok 2024 figurují skladby, které byly vydány v roce 2022. Konkrétně Bad Man od nu-metalových Disturbed a Hive Mind maskovaných strašáků Slipknot. Ale čert vem nějaká pravidla a podmínky nominací, které jsou naprosto volné a vůbec nereflektují to zajímavé, co se ve světě nejtvrdší hudby děje.
Tenhle text spíše naráží na samotnou podstatu metalových nominací, která naprosto přehlíží kvalitu a originalitu a spíše se soustředí pouze na úzký okruh těch největších hráčů. Možná i proto se dále v nominaci objevuje třeba Metallica se singlem 72 Seasons, který je zde, namísto jiných a mnohem povedenějších thrashmetalových novinek z letošního roku, naprosto nepochopitelně. Ale budiž, ta vůbec nejkomičtější nominace totiž ještě nebyla řečena…
Jedná se o singl Phantom Of The Opera, cover slavného hitu heavymetalových legend Iron Maiden, který si vzala na paškál švédská sebranka Ghost. Vůči Ghost, ani výše zmíněným kapelám necítím žádnou zášť, naopak jsou to skupiny, na kterých jsem vyrůstal a do hudebního života mi daly opravdu hodně. Ale nominovat kapelu na takovouto cenu za cover?! To je výsměch všem mladým a talentovaným metalovým smečkám, kterým by podobná cena mohla pomoct více prorazit.
Můžeme vést dlouhé debaty o tom, které kapely by si letošní nominaci více zasloužily, ale asi se většina z nás shodne na tom, že předělávka starších písní rozhodně nemá takovou uměleckou hodnotu, jako zajímavá autorská tvorba. A pokud se jedná o tu vůbec nejprestižnější hudební cenu, jakou je Grammy bezesporu je, připadá mi poněkud na pováženou zahrnovat do soutěže upravené verze starších hitů. Přitom se letos nejedná o zvláštní případ, v minulosti totiž Grammy vyhrála i celá alba coverů.
Tento problém se ale netýká jen metalové škatulky. Obdobné situace kolem udělování hudebních cen si všímá i vydavatel Headlineru Dany Stejskal na poli žánru country. „K velmi podobné situaci došlo letos v listopadu na letošních Country Music Association Awards. Cena za single roku a píseň roku, byla udělena skladbě Fast Car písničkářky Tracy Chapman, která ji vydala již v roce 1988. Stalo se tak díky coveru této skladby na albu Gettin’ Old, které letos vydal Luke Comb. Je tedy zřejmé, že tento trend se děje napříč žánry a cenami. A to i přesto, že letošní country scéna v USA vyprodukovala několik nesmírně zajímavých a kvalitních alb. Počkejme si na další sezónu - Dolly Parton přichází s albem o 30 písních, kdy takřka každá je převzatá…“
Abych ale jen pouze nekritizoval okolnosti letošních nominací cen Grammy, musím s radostí zmínit alespoň poslední jméno, které jako jediné, dle mého názoru, figuruje v letošní metalové kategorii naprosto po právu. Jsou to kanadští metaloví inovátoři Spiritbox včele s famózní zpěvačkou Courtney LaPlante, jejíž vokál v nominované skladbě Jaded z nového EP The Fear of Fear naprosto exceluje, nemluvně o parádním instrumentálním podkladu skladby. Jsem upřímně rád, že alespoň tento výkon Grammy nepřehlíží. Právě Spiritbox totiž nejlépe reprezentují novou metalovou vlnu, která žánr posouvá zase o kus dál.
Nominace cen Grammy 2024 za nejlepší metalovou nahrávku
Bad Man - Disturbed
Phantom Of The Opera - Ghost
72 Seasons - Metallica
Hive Mind - Slipknot
Jaded - Spiritbox