Obrázek k článku Glosa: I „rozbité“ Glastonbury bylo lepší než hudební travesti Eurovize
| Honza Vedral

Glosa: I „rozbité“ Glastonbury bylo lepší než hudební travesti Eurovize

Sobotní večer nabídl pomyslný střet dvou hudebních světů. „Nejsledovanější hudební show světa“ Eurovision Song Contest vysílala ve vypulírovaném přímém přenosu ČT1. Hudební fanoušci se mezitím snažili připojit na pětihodinový přenos Live At Worthy Farm, který vzniknul v režii festivalu Glastonbury.

I v online světě platilo, že dostat se na Glastonbury není jen tak. Tisíce lidí obdržely se svými vstupenkami za dvacet liber nefunčkní kódy a dvě hodiny strávily snahou připojit se na stream. Po té už pořadatelé nejslavnějšího festivalu světa raději zveřejnili omluvu a s ní i náhradní odkaz, přístupný pro všechny i bez kódu. Technická příprava večera sice připomněla přístup české vlády k digitálním zakázkám, řešení  zpackané situace ale bylo hodné velkorysosti Glastonbury. 

A stejně tak program, jehož největším lákadlem byli na plakátech Coldplay. Jejich vystoupení bylo spektakulární. Kruhové pódium umístěné před ikonickou „Pyramidou“ obkroužila blikající světla, ohňostroje vířily nocí kapele přímo nad hlavou. A do toho farmu smáčel déšť, který dokonale dotvářel atmosféru. Ale možná i pro tu pompéznost působil „domácí“ koncert Coldplay, kteří už Glastonbury headlinovali čtyřikrát, spíš jako sázka na jistotu v podobě best of hitů od Viva La Vida až po Fix You. Nejpůsobivějším momentem byla premiéra novinky Human Heart s americkým duem sester KING, která měla až spirituální rozměr. Jinak se Coldplay převážně efektně pohybovali na bezpečném území. 

Jak už to tak bývá, zajímavější věci se děly jindy a jinde. Pořadatelé využili pro jednotlivá vystoupení řadu ikonických míst známých z Glastonbury, které svícením a stage designem přetvořili v na pohled dechberoucí scény. I z toho důvodu patřil mezi nejemocionálnější vystoupení večera sólový koncert Damona Albarna, který se s kapelou usadil uprostřed magického Stone Circle.

Atmosféru budoval nenápadně a intimně, přestože měl po boku hotový orchestr smyčců. Albarnova hudební vzpomínka na zesnulého bubeníka Tonyho Allena, se kterým na Glastonbury hráli naposled, musela svou niterností dojmout i všechny padlé avalonské rytíře. Stejně jako úryvek z písně On Melancholy Hill, který si půjčil z repertoáru svých Gorillaz. A všechny ty albarnovy melodické a aranžerké nápady, které do svých písní dovede otisknout s takovou nenuceností. 

Svým vystoupením dokázal vyvolat ten okamžik vzrušení, kdy se v hudbě děje a zkouší něco nového, namísto opakování notoricky známého.

V tomto ohledu stojí za zmínku i překvapení Glastonbury, kterým byla premiéra nového projektu the Smile, za kterým stojí Thom Yorke a kytarista Jonny Greenwood z Radiohead s bubeníkem Tomem Skinnerem a producentem Nigelem Godrichem. Podle očekávání to bylo dostatečně „divné“, přesně ve stylu Radiohead. A to jak hudebně, tak co se týče vizuálu jak z bezpečnostních kamer, sledujících jednu z desítek utajených a tajemných maličkých scén, jimiž je festival v Piltonu proslulý. 

 
 
 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Příspěvek sdílený Stereogum (@stereogum)

A mezitím, co se z Glastonbury šířila taková hudební magie, která postupně krotila dokonce i rozčilení těch, kterým špatným technickým řešením utekl začátek, Na Eurovizi zatím blikaly deseti tisíce světel a stroboskopů a po obřím pódiu si šla italská skupina Måneskin pro své pseudo heavy vítězství v mezinárodní popularitě. 

Nic proti travesti show, ale v kontrastu s emocemi nabitým děním v Piltonu se zdálo, že i Eurovize se za hudbu stále jen převléká a  otevírá u toho pusu naprázdno.