Letošní Lunchmeat festival se konal od 23. do 29 září, přičemž představil více než 30 interpretů z domácí i světové elektronické scény. Vyjma hudby jako takové se zaměřuje také na celkový vizuální prožitek vedle DJských setů plných bezbřehé kreativity. Každý rok tak přináší zvláštní kurátorskou selekci nejaktuálnějších audiovizuálních vystoupení, která hýbou světem elektronické muziky.
Festival zároveň každý rok představuje speciální inovativní projekty (tzv. commissioned projekty) pod iniciativou samotných organizátorů. Například v roce 2021 akce hostila show zakladatele labelu Planet.Mu Mikea Paradinase a vizuálního umělce českého původu ID:MORA, se kterou oba protagosnisté posléze sklidili úspěch i na montreálském MUTEKU nebo amsterdamském Dekmantelu. V loňském roce zažil festival premiéru projektu Wawing Fields hudebnice SOS Gunver Ryberg, držitelky ocenění BAFTA, a vizuální umělkyně Sybil Montet.
Foto: Jakub Doležal
Letos si pro Lunchmeat Festival připravili exkluzivní live show A Red Rabbit bristolský dubstepový & techno inovátor Pinch ve spolupráci s uznávaným vizuálním umělcem vystupujícím pod pseudonymem Lorem.
Herní karta pro hudbu
Lorem v minulosti spolupracoval se známými jmény napříč hudebními žánry, jako jsou legendární skladatel Danny Elfman, Blixa Bargeld z Einstürzende Neubauten, MAEID Bureau nebo Acre. Má několikaleté zkušenosti s využíváním umělé inteligence v umělecké tvorbě, při níž pracuje s různorodými zvukovými i vizuálními médii. S prácí mu pomáhají grafické karty GeForce RTX včetně aktuálně nejsilnějšího modelu GeForce RTX 4090. Přesto, že široké veřejnosti jsou známy spíše v herním odvětví, nabízejí široké uplatnění hned v několika fázích kreativního procesu: od trénování AI po 3D grafiku.
Foto: Roman Nguyen
Při práci na A Red Rabbit využil Lorem hned několik modelů strojového učení. Například texty a scénáře byly z velké části vytvořeny pomocí starší verze populárního jazykového modelu GPT-2 od OpenAI. Jako podklad pro jeho lokální trénování byly použity přepisy snů společně s podivnou literaturou. Autor sám popisuje svůj přístup ke strojovému učení jako stavění z kostek Lega. Jednotlivé modely spojuje do různých modulárních kombinací. Často nejdříve používá ty starší a menší, jež lze snadno trénovat "od nuly", a výstupy z nich mu pak poslouží jako vstup pro modely složitější a precizněji vyladěné. Pomocí takového řazení dokáže například vygenerovat video, následně v něm upravit hloubku ostrosti a poté jej převést do požadovaného rozlišení.
Výsledkem práce s umělou inteligencí může být třeba klip spojující nevšední vizuální „patvary“.
Ve tvorbě Lorem také uplatňuje další inovativní metody, kde se uplatní akcelerace pomocí GeForce RTX 4090. S grafikem Karolem Sudolskim dlouhodobě spolupracuje na tvorbě 3D scén. Využívají mimo jiné metodu fotogrammetrie, tedy sestavení trojrozměrného obrazu objektu z jeho fotografií. Výsledek lze potom převést například do v Unreal Engine, který se dnes kromě populárních her využívá i při tvorbě hudebních klipů nebo seriálů, nebo v Adobe After Effects. Neuronové sítě pak obstarají rozpohybování postav a prostředí.
A v neposlední řadě se grafická karta uplatní také při generování hlasového doprovodu. Například děsivý hlas zakončující celé představení A Red Rabbit byl původně vytvořen pomocí AI. Potřebnou atmosféru pak ještě prohloubil Pinch pomocí řady efektů.
Foto: Jakub Červinka
Moderní GeForce RTX extrémně urychlují komplexní práci, umožňují tvořit kvalitnější obrazové i zvukové výstupy a díky tomu otevírají digitálním umělcům nové možnosti i příležitosti k experimentům. Relativně kompaktní PC s GeForce RTX 4090 dokáže nahradit starší pracovní stanice a existuje dokonce notebooková verze této karty zajišťující ještě větší mobilitu. „Pracuji s několika neuronovými sítěmi řazenými za sebou a úspora času při jejich trénování nám umožňuje zkoušet nové experimenty, snáze přestát neúspěchy a někdy se podaří dospět k novým fascinujícím objevům,“ uzavírá Lorem.
Projekt A Red Rabbit tak na festivalu sklidil úspěch, přičemž vyvolal také několik otázek mířících k budoucnosti a využívání umělé inteligence v audiovizuálním prostředí. Sám Lorem se ve spolupráci s různými experty pokouší tento vývoj posunout vlastní svébytnou cestou. Ta mu navíc otevírá celou řadu možností díky velké míře ušetřeného času právě umělou inteligencí.
Foto: Romana Kovacs