Obrázek k článku Foster the People přiváží Trojského koně. Rozverné melodie ukrývají vážná témata
| Šárka Hellerová | Foto: Atlantic Records

Foster the People přiváží Trojského koně. Rozverné melodie ukrývají vážná témata

Americká skupina Foster the People se po osmi letech vrací za zdejším publikem. 26. června 2025 v pražském klubu SaSaZu představí osobně své loňské album Paradise State of Mind. Na něm opakuje rukopis, který ji proslavil – náročná témata halí do optimistických tanečních melodií.

Poprvé v České republice vystoupili Foster the People v roce 2017. Bylo to v době vydání jejich třetí desky Sacred Hearts Club. Kapela tehdejší novinku přijela představit na festival Rock for People. Bylo to sedm let poté, co vystřelila do všeobecného povědomí hit Pumped Up Kicks. Debutová skladba skupiny pojednává o střelbě v amerických školách. Mark Foster ji vypustil do světa po letech protloukání se v Los Angeles. Pracoval mimo jiné jako tvůrce reklamních jinglů. Bezstarostné aranžmá a rozverná melodie ostře kontrastující s tématem písně byla receptem na úspěch. Mark Foster tomu říká „efekt Trojského koně“ a tenhle postup používá dodnes. Melodii přirovnává k daru, který prolamuje zdi města, a text nese vojáky, kteří se vyrojí uvnitř hradeb. Píseň byla nominována mimo jiné na Grammy a Brit Awards. Pohádkový start, chtělo by se říct.

„Já bych na to tak nenahlížel, když se ohlédnu, zdá se mi náš začátek velmi přirozený. Já jsem pracoval v kavárně, ostatní kluci dělali všechno možné, jeden byl například poslíček. Díky téhle písni jsme dostali příležitost,“ vysvětloval Mark Foster před osmi lety na Rock for People, že Pumped Up Kicks pro něj znamenal především otevřené dveře a taky nová setkání a přátelství, která kapelu posunula dál. Skladba, jež je stále aktuálním apelem k diskuzi o regulaci zbraní, vyšla na prvním albu Foster The People nazvaném Torches.

Nyní skupina přijíždí se svým čtvrtým albem Paradise State of Mind. Foster na něm pracoval se starým přítelem a spolupracovníkem Paulem Epworthem v jeho slavném studiu The Church. Reflektuje na něm mimo jiné i svůj boj s alkoholismem, který se mu před nahráváním podařilo překonat. Podle magazínu Clash se kapela nachází na vrcholu svých textařských sil a i když jde o nahrávku, která jde náročnou a občas temnou cestou, kráčí také cestou optimismu a nadhledu v rytmu, který vás přiměje tančit - stejně jako kdysi jejich první hit.