Večer začal jednoduchou otázkou se složitou odpovědí: Co vlastně znamená úspěch? „Mně se ten pohled hodně měnil s věkem,“ přiznala Lenny. „Když mi bylo patnáct, chtěla jsem stát na velkých pódiích. Dneska je pro mě úspěch to, že jsem sama sebou v tom, co dělám.“
Vzpomněla i na zkušenost s Eurovizí: „Chtěla jsem být autentická, i když to třeba nebude pro všechny.“
Zveme vás na další natáčení Headliner půdy, které se v Galerii Malostranské besedy koná již v pondělí 5.5. od 19:00. Téma tentokrát bude: Kde jsou peníze? A hosty Lukáš Rychtařík z Championship Music, Štěpán Suchochleb z Blues Alive a Petr Ostrouchov z Animal Music, který bude i zpívat a hrát.
Jiří Kouba, který začínal jako kytarista kapel Landmine Spring a následně Sunshine, to kdysi viděl podobně: „Když jsem začal hrát na kytaru, stačilo mi stát na pódiu. Ale jak člověk roste, úspěch se mění. Dneska je to třeba to, že můžu svoje zkušenosti předávat dál.“
Kateřina Králová doplnila, že v PR světě je úspěch vidět na tom, jak se promění energie kolem interpreta: „Nejdřív auto tlačíte, pak skočí jednička, dvojka… a najednou se jede. Blbý je, když se musí pořád tlačit.“
Jeden hit nestačí
Velká část večera se točila kolem otázky, co skutečně rozhoduje o úspěchu.„Bez silný písničky to nejde,“ konstatoval Jiří Kouba. „Ale první hit nestačí. Opravdový zlom přijde až s druhým, třetím, čtvrtým. A potřebujete plán – ne na tři měsíce, ale na roky dopředu.“
Lenny přitakala a připomněla vlastní zkušenost ze zahraničí: „Pisnička Hell.o byla v Itálii ohromná věc. Ale když nemáš připravený follow-up, je těžké na to navázat. My s tím nepočítali a tehdy jsme ještě moc neřešili Spotify nebo sociální sítě.“
Kateřina Králová k tomu dodala praktický postřeh: „Když má kapela silný hit, začne se něco dít. Ale úspěch je i v tom, že lidi poznají nejen písničku, ale i toho interpreta.“ Platí to i ve světě digitálu, čísel, playlistů a algoritmů.
Kateřina Králová
Diskuze se stočila i k tomu, jak těžké je spojit hit s tváří interpreta. „Je hezký, když písnička běží v rádiu,“ poznamenala Kateřina Králová. „Ale když lidi nevědí, kdo ji zpívá, něco chybí.“
Lenny vzpomínala na italské publikum: „Hello hrálo všude – v taxících, na sjezdovkách. Ale zároveň jsme mohli chodit po městě a nikdo nás nepoznával. Bylo to krásný i trochu zvláštní.“ Jiří Kouba podotkl, že právě propojení písničky s osobností je klíčové pro dlouhodobý úspěch:„Píseň otevře dveře. Ale charisma, autenticita a schopnost napsat další silnou věc – to rozhodne, jestli ty dveře nezavřou hned za vámi.“
Jiří Kouba
Konkrétní příběhy
Večer připomněl i několik příběhů, kde sehrála zásadní roli náhoda a schopnost nechat věci přirozeně plout. Lenny zavzpomínala, jak klíčové bylo její setkání s producentem Ondřejem Fidlerem, který tehdy ještě žádným producentem ani nebyl: „To spojení nebylo plánované. Ale bez něj by Hello nikdy nevzniklo tak, jak vzniklo.“ Jiří Kouba k tomu dodal: „Někdy stačí jedna správná chvíle. Správnej song, správnej člověk, správnej čas.“ Mimochodem, na vydavatelství Lenny od spolupráce s Fiedlerem původně zrazovali…
Honza Vedral
Ačkoliv se během večera mluvilo o strategiích, plánech i číslech, nakonec nejvíc rezonovalo něco jiného – autenticita. „Příběh není něco, co vymyslíte. Příběh je to, co ten člověk žije,“ podotkla Kateřina Králová. A Honza Vedral první půlku večera shrnul následovně: „Zejména české publikum nakonec pozná, když je něco nahrané.“
Poslechněte si první část záznamu z Headliner půdy 3, která se konala 14. dubna v Galerii Malostranské besedy.
Projekt Headliner půda vzniká za podpory Ministerstva kultury a Ochranného svazu autorského.