„Nezajímá mě krása. Oslovuje mě, když někdo rozumí sám sobě,“ popsala kdysi Westwood svou práci a těžko mohla být stručnější a výstižnější zároveň. Zpočátku kariéry dokázala dát styl hudebníkům a fanouškům, kteří přesně věděli, co chtějí vyjádřit. A díky tomu se na ni pak až do konce obraceli umělci, jejichž práci poznáte na první poslech. Tedy ti, kteří sami sobě porozuměli a dokázali to vyjádřit hudbou.
Samozřejmě, nejznámější je Westwood díky tomu, jak dokázala svými návrhy ovlivnit punk a new wave. Není divu, protože obchod SEX, který v 70. letech založila spolu s manažerem Sex Pistols Malcolmem MacLarenem, nebyl jen obyčejný butik. Stal se místem setkávání hudebních nadšenců, kterým se zde doslova pod rukama rodil módní styl jejich vyjádření a sebeuvědomění.
V SEX pracovali třeba Glen Matlock a Sid Vicious ze Sex Pistols, Chrissie Hynde z Pretenders a občas se za pokladnu postavili i Siouxsie Sioux a Steven Severin ze Siouxsie and the Banshees. A to je jen letmý průlet muzikanty, kteří tehdy svou hudbou formovali nový zvuk kytarové Británie a zároveň se oblékali nebo přímo pracovali pro Westwood s MacLarenem. SEX se stal místem, kde se lidé zastavovali jen tak na pokec o muzice, vyměnit si tipy na nové kapely nebo probíhající koncerty a prodávané oblečení tak přirozeně přijali za součást svého světa i vyjádření.
Z Westwood se stala ikona, ke které vzhlížel téměř každý, kdo dělal muziku a alespoň trochu se zajímal o módu. Díky tomu brzy překročila hranice punkové a new wave scény a svými modely oslovovala i mainstreamové umělce.
Třeba džínová bunda Boy Toy, kterou si na sebe oblékla Madonna v éře desky Like a Virgin. Stačilo přidat barevné legíny, sukni s motivem Keitha Haringa a image byla na světě. Vypadalo to drze, nespoutaně, ale pořád to byl pop. Stejným způsobem během osmdesátek modely Westwood mezi širší publikum dostal Boy George, který návrhářce za svůj styl prakticky vděčí. „Šlo o to vytvářet. Rozřezat, znovu sešít, nabarvit, přišpendlit a udělat něco, co nikdo předtím neudělal,“ popsal předloni Boy George tehdejší spolupráci.
Ikonická dokázala být Westwood i v současnosti, kdy jsou punk a new wave hudba v lepším případě pro nadšence, v horším pro pamětníky. Pharrell Williams se na fotkách často ukazuje v klobouku, který tvarem připomíná pokrývku hlavy správců amerických národních parků. Jde o model Buffalo Hat, který Westwood navrhla přesně před čtyřiceti lety pro zimní kolekci 1982-83. A pak že nic nestárne tak rychle jako móda. Pche!
„Prostě jsem měl na hlavě klobouk,“ popsal Williams vzpomínku na rok 2014 a 56. ročník Grammy, kde se s Buffalo Hat objevil poprvé. „Některým lidem se to líbilo, jiní jenom koukali a říkali si ‚co to je?‘ Na konci toho dne jsem se cítil skvěle díky vědomí, že tím vyjadřuju sám sebe.“ Co by za takový komentář kdejaký módní návrhář dal?
O tom, kde si jaká hvězda oblékla šaty od Westwood, by se dal napsat samostatný článek. Nicki Minaj, když dělala porotkyni v American Idol. Katy Perry na Country Music Awards. Dua Lipa na loňských Brit Awards. Zendaya na Oscarech. Harry Styles se v modelu od Westwood nechal letos vyfotit na obálku zářijového vydání časopisu Rolling Stone. Nadšení pro návrhářku neskrývá Lady Gaga, která si na sebe bere často i její desítky let staré modely. A do šatů od Westwood se oblékla i Adele v klipu k písni Oh My God.
Vivienne Westwood zkrátka celý život ovlivňovala svými nápady hudební svět. Z punku udělala módu a naopak, do módy dokázala dostat trochu toho punku. Není divu, že k ní vzhlíželo několik generací hudebních hvězd. A velmi pravděpodobně k ní budou vzhlížet i nadále. Protože, jak už zaznělo, některá móda nestárne.