Kytarová legenda a osobnost rocku. Brian May je personou, kterou není třeba blíže představovat. S kapelou Queen se nesmazatelně zapsal do hudební historie a možná by někdo jen stěží tipoval, že ke svým slavným hitům má nějaké výhrady. S nimi se nyní svěřil v rozhovoru pro britský kytarový magazín Total Guitar.
Asi žádnému fanouškovi Queen z hlavy nevypadne slavný kytarový part ze závěru hitu Bohemian Rhapsody, který kapela nahrála v roce 1975. Brian May nyní prozradil, že tento nápad nevzešel přímo od něj a že se jednalo spíše o ideu Freddieho Mercuryho. Ten měl podle Maye zálibu nejen ve skládání klavíru, rád si totiž kytarové riffy předem přehrával v hlavě.
„Z toho jsem zkrátka vycházel a mírně to přizpůsobil tomu, jak musí kytara znít,“ řekl šestasedmdesátiletý May a dodal: „Není to riff, který by kytarista hrál přirozeně, což je dvousečná zbraň. Pro kytaru je těžké ho uchopit a když už ho uchopíte, je to velmi neobvyklé. A abych byl upřímný, pořád mi to nepřijde snadné! Doma to zahraju v pohodě, ale v zápalu boje (na koncertu) cítím vždy obrovský adrenalin. Je to vrchol koncertu, a když přijde ten riff, není to vždy ta nejjednodušší věc.“
Boj o mix s Bowiem
To k hitu Under Pressure byl May nepoměrně kritičtější. Slavný singl skupina nahrála a produkovala v roce 1981 společně s Davidem Bowiem. Skladba byla později zařazena na desáté studiové album Queen s názvem Hot Space (1982). Tato spolupráce Queen a Bowieho je dodnes považována za jednu z nejúspěšnějších, oba interprety komerčně ještě více vystřelila a Under Pressure obsadilo přední příčky hitparád v několika zemích. Píseň se později stala nezbytnou součástí kompilací největších hitů obou interpretů. Navíc se zjevila v době, kdy došlo ke spuštění hojně sledované hudební televizní stanice MTV.
Jak ale Brian May v rozhovoru pro Total Guitar přiznává, dodnes s výsledným zvukem písně není spokojen. „Vše vzniklo velmi pozdě v noci, spontánně ve studiu a po velkém množství jídla a spoustě pití,“ vzpomínal May. „Byla to původně dost těžká doprovodná skladba. Když se v ní dostalo k pasáži "Why can't we give love", pracovali jsme na ní všichni společně a znělo to jako The Who, bylo to masivně akordické.“
May také dodal, že v té chvíli byl zvukem nahrávky nadšený. „Tehdy jsem se rozzářil, protože jsem měl rád The Who. Vzpomínám si, jak jsem Davidovi říkal: Zní to jako The Who, že? A on na to: Jo, ale až to dodělám, tak to už nebude znít jako The Who! Víte, myslel to tak nějak z legrace, ale ve skutečnosti nechtěl, aby to tak opravdu znělo.“
Původně klasický zvuk kytarové kapely, který si May na nahrávce představoval, se tak brzy kvůli Bowieho vstupům a úpravám vypařil. Podle Maye David Bowie odstranil jeho elektrické kytarové riffy z Under Pressure. „Je to asi jediný případ v mé kariéře, kdy jsem se sklonil hřbet, protože jsem věděl, že to nahrávání bude boj... Většina té tvrdé kytary byla ztracena,“ postěžoval si May a pokračoval: „Dokonce i hlavní riff, ten jsem hrál na elektrickou kytaru a do značné míry v takovém arpeggiovaném stylu, který teď prezentuji naživo. Ale ten se do mixu nikdy nedostal. To, co bylo nakonec použito, byly akustické party, které byly nejprve hotové jako jakési demo… Upřímně řečeno, nikdy se mi to nelíbilo tak, jak to bylo namixované. Ale uznávám, že to funguje. Je to o jiném úhlu pohledu a nakonec je to uděláno velmi dobře. Lidem se to líbí. Naživo tu písničku tedy hrajeme zcela jinak. Jak jste si asi všimli, je mnohem těžší a myslím, že jí to prospívá,“ zakončil kytarista debatu nad slavným hitem.
Vůči Bowiemu zároveň dodnes necítí žádnou zášť. Střet ve studiu bere jako zkušenost, kdy pochopil, že v jedné místnosti nemůže být příliš mnoho „úžasných tvůrčích sil“. Proces nahrávání je pak podle něj velmi obtížný a vždy zkrátka musí něco ustoupit.
V rozhovoru pro Total Hero kytarista dále rozebírá další hity Queen včetně We are the Champions, Don't Stop Me Now, Another One Bites the Dust a samozřejmě Bohemian Rhapsody.