Od triviálního neonově zeleného přebalu s rozmazaným nápisem Brat po neotřelé taneční písničky, které se virálně šířily na sociálních sítích, tomuhle albu prostě nešlo v létě uniknout. A vydechnout nedá posluchačům ani na podzim.
Úspěch desky, která 32letou britskou zpěvačku katapultovala mezi aktuálně nejdiskutovanější jména na popové scéně, dobře ilustruje i to, kolik subjektů se na její vlně za poslední měsíce svezlo. Hashtag „brat summer“ rezonoval třeba u renomovaného magazínu National Geographic, který odhalil, jaké ženy z historie byly taky „brat“, tedy spratci nebo lépe řečeno rebelky. A když Charli xcx uvedla, že Kamala Harris je rovněž brat, půjčila si kampaň americké prezidentské kandidátky neonově zelený podklad i rozostřený font.
Aby Charli xcx využila spádu, který od vydání nahrávky v červnu nabíral na stále větší intenzitě, představila v pátek 11. října reedici alba nazvanou Brat and it’s completely different but also still brat. Pozvala si na ní řadu hvězdných jmen, která mohou jednak dobře ilustrovat, jakým fenoménem se rebelská deska stala, ale také to, že být součástí téhle mašinérie je dobrá vizitka. Mezi hosty se objevují například švédská zpěvačka Robyn, ale také Ariana Grande, The 1975, Lorde, Bon Iver, Billie Eilish nebo Troye Sivan.
Někteří přispěvatelé jsou vyloženě překvapiví, což je nepochybně něco, co Charli xcx zamýšlela. Vždyť celé „brat summer“ je koneckonců o určitém popovém restartu a novém pohledu na žánr, který je někdy pejorativně označován jako příliš komerční a hloupý.
Sláva nepřišla přes noc
Úspěch desky, která se vyšplhala na třetí příčku prestižního albového žebříčku Billboard 200, přitom zaskočil i samotnou Charli xcx. Jak už bylo napsáno v úvodu tohoto článku, zpěvačka původně neplánovala oslovit širokou veřejnost, ale spíše dosavadní fanouškovskou základnu, které svůj hyper pop a rave kulturu štědře servíruje posledních zhruba sedm let.
„To, k čemu došlo, je úplný opak slávy přes noc, takže jsem se mohla připravit,“ řekla zpěvačka v rozhovoru pro Apple Music. A není to žádné nadsazené tvrzení, debutové album True Romance vydala Charli xcx už v roce 2013, žánrově bylo však na hony vzdálené tomu, čemu se věnuje dnes. Na prvních dvou deskách byla totiž Charlotte Emma Aitchison tlačená do stylu, ke kterému přirozeně neinklinovala. Svou pozici si proto musela tvrdě vybojovat a na hudební scéně rozhodně není žádným zelenáčem.
Když jí s minulým albem Crash vypršela smlouva s vydavatelstvím Asylum Records a přešla pod Atlantic Records, měla konečně volnější ruce a mohla svou vizi naplno realizovat. „Odmítala jsem tentokrát dělat kompromisy. Sama sebe jsem připravovala na to, že Brat bude deska jen pro moje fanoušky a vůbec nepronikne do vnějšího světa. Místo toho na mě začali reagovat úplně noví lidé, a to nejen na hudbu, ale celkově na mě coby umělce,“ míní zpěvačka.
„Je to skvělé, protože jsem nemusela obětovat nic z toho, co mě dělá mnou, abych zaujala širší veřejnost. V minulosti jsem přitom měla pocit, že přesně tohle musím dělat, protože jsem si nepřišla dost hezká anebo jsem v oblasti popu neříkala ty správné věci, aby mě přijímali ve větším měřítku,“ uvedla hudebnice. Že se od vydání alba Brat zmítá ve víru emocí, nepopírá. A také připouští, že neustále osciluje mezi tím, zda je vlastně undergroundová hudebnice anebo má být popová hvězda.
Další upsání se labelu po konci smlouvy s Asylum Records zpěvačka ovšem důkladně zvažovala. „Měla jsem po krk hraní podle pravidel, chození do rádií… Nejsem na to stavěná jako jiní lidé, nepřináší mi to radost.“
Ušetřit peníze
Projekt, který Charli xcx původně zamýšlela jako svůj osobní, nakonec doslova explodoval a přitáhl masivní pozornost, které se letos v popu dostalo obdobnou měrou jen dalším dvěma „novým“ dámám – Sabrině Carpenter a Chappell Roan. Není to přitom jen dílem hudby, ale i marketingu v podobě levně vypadajícího zeleného přebalu.
Co se zprvu mohlo zdát zarážející, se nakonec vyjevilo jako geniální tah. Barva upoutala na první pohled a dnes si jí mnoho lidí asociuje právě s Charli xcx. A jak už bylo zmíněno, množství značek se nechalo rebelskou estetikou inspirovat.
O to zajímavější je tvrzení zpěvačky, že lacině působící přebal byl nejprve spíše volbou z nouze. „Ten nápad vzešel z toho, že jsme chtěli ušetřit peníze,“ uvedla hudebnice a dodala, že si opravdu myslela, že deska neosloví mnoho lidí, a tak jí přišlo zbytečné investovat do nákladného focení. Vybočila díky tomu ze zajetého vzorce - na všech předchozích studiovkách byla na přebalu vyobrazená.
„Všichni mi říkali, že to je naprosto stupidní nápad – můj manažer Brandon, kreativní ředitel… A i když přebal vypadá, že ho někdo udělal ve spěchu, nakonec to jen podtrhuje celou myšlenku,“ konstatuje zpěvačka s tím, že výběr barvy i fontu provázelo dlouhé přemítání. „Vybrali jsme zelenou, na kterou měli lidé v mém okolí vskutku různorodé reakce. Když Brandon řekl, že je přebal nepříjemný na koukání, věděla jsem, že jsme doma,“ směje se Charli xcx.
Že album jako celek zafungovalo na výbornou, je neoddiskutovatelné. Brat patří podle portálu Metacritic, jenž vypočítává skóre na základě recenzí od významných médií, k nejlepším letošním deskám. A v posledních dnech i týdnech se o něm hojně hovoří také ve spojitosti s nominacemi na Grammy. Pokud by jich alespoň pár cinknulo, znamenalo by to pro rebelku Charli xcx, že se jí podařilo úspěšně restartovat mainstreamový pop a dovést neonově zelenou revoluci do zdárného konce.