Svět hudebních vydavatelství je podle Lukáše Rychtaříka už dávno jiný, než jaké o něm panují představy. „Jednoduchý přístup, že ty jsi investor, platíš nahrávky a pak na nich vyděláváš, u nás nefunguje. Na to jsme moc malý trh. Všechno je to jinak,“ říká na úvod rozhovoru, ve kterém rekapituluje svých osmnáct let působení na českém hudebním trhu i výhledy do budoucna.
Má ještě smysl vydávat hudební nosiče? A jak se dnes pracuje na tom, aby byl interpret úspěšný? „Snažím se dělat A&R, to znamená, že se primárně starám o talenty,“ vysvětluje svoji práci Rychtařík. „Podstata je, že jen nahrubo nevydáváme nějakou muziku, ale jde o proces, v rámci kterého se o umělce opravdu staráme. Trávíme společně čas, zajímá nás, jak přemýšlí, co si myslí o různých věcech, jaká má přání i kolik to bude stát.“ Že to u každého znamená něco jiného, dokládají i Lukášovy příběhy. Aktuálně o Majku Spiritovi a Báře Polákové, se kterými na letošek chystá „velké“ desky.
Fenomén Bendig
Jednou z hvězd, která zejména v minulém roce vystřelila, je také Jan Bendig. „Nedělá hudbu pro hudební kritiky, ale je to entertainer v tom nejširším slova smyslu,“ říká Rychtařík o zpěvákovi, který vzešel ze SuperStar, stal se hvězdou na YouTube a nedávno vyprodal Forum Karlín. „Je to hudba, která baví publikum. Dali jsme si za cíl mu být nápomocní v tom, aby šel dál mimo svoji komunitu,“ vysvětluje svoje záměry. „Honza vytváří v dnešní zábavě fenomén. Točí vlastní telenovely a sitkomy. Pro někoho je to trochu bizár, ale zároveň to opravdu baví sta tisíce lidí měsíčně,“ zdůrazňuje přitom pracovitost a odhodlání, které v sobě mladý zpěvák má.
S Benem do světa
Jan Bendig se sice ve velkém prosazuje až v posledních letech, vzešel ale ze stejného ročníku SuperStar jako největší akvizice Championship Music, kterou je Ben Cristovao. Ten byl mezi prvními českými umělci, kteří „brejknuli“ pražskou O2 arenu, kde se letos chystá vystoupit už potřetí. „Neustále hrajeme s dvojím pohledem na věc. Je opojné, že můžete pořádat velké koncerty, ale nechcete se opakovat,“ vysvětluje Rychtařík, že i tentokrát se fanoušci dočkají něčeho nového. Stejná ale určitě bude snaha udělat koncert „udržitelný“ a minimalizovat emise CO2. „Cyniků je moc. Hodně se nám za to smějou. Ale mělo to smysl,“ hodnotí Rychtařík poslední koncert v největší hale v zemi. Po auditu, který si po vyprodané show udělali, se navíc ukázalo, že náklady na elektřinu na celý koncert byly jen o 5500 korun vyšší. „V rámci těch financí, které tam jako promotér otočíš, je to směšná částka. Umím si představit, že by uhlíková neutrálnost byla podmínka uspořádání akce v O2 areně – protože proč ne. Je to lepší.“
Krom třetího koncertu v O2 areně se Ben Cristovao aktuálně znovu chystá zkusit uspět na zahraničním trhu. A to přestože s účastí na Eurovizi to úplně nevyšlo. A to není řeč o snaze vyhrát, ale dát o sobě vědět světu. „Jeden z mých hlavních cílů byl networking. Nabrat kontakty. Ale protože byl covid, byli jsme čtrnáct dní v Rotterdamu zavření v hotelu a nemohli nikam. Účast na Eurovizi přestala obsahovat ty věci, kvůli kterým nás to byznysově zajímalo,“ vysvětluje Rychtařík. Ale protože všechno zlé je pro něco dobré, ukázalo se, že cesta za hranice by pro Bena Cristovaa přeci jen možná byla. „Začali jsme to řešit s českou pobočkou Universalu. To, co funguje u nás, je podle mého přenositelné do zahraničí. A Ben má šanci obstát,“ nastiňuje své plány.
A ultimátní otázka na závěr: Může manažer Bena Cristovaa jíst maso? „Může, ale téměř ho nejím,“ odpovídá Lukáš Rychtařík pobaveně. „Dospěl jsem k tomu přirozeně, nikdo mi to nepřikázal. Úvahy nad tím mi jenom přijdou dobrý.“