„Trochu ze mě už padá nervozita, takže se mám dobře,“ odpovídá Horák po tiskové konferenci na úvodní zdvořilostní otázku.
Z čeho jste byl nervózní?
Já jsem nervózní ze všeho. Mou poslední prací bylo řízení marketingu festivalu Metronome Prague. Musím vám říct, že frustrace z toho, když rok připravujete festival a on se pak neodehraje, byla velká. A je i jedním z důvodů, proč jsem si řekl, že by se něco pro hudební scénu mělo udělat. Když jsem se doslechl, že by pan Těšínský byl ochotný Slavíka prodat, šel jsem za Karlem Janečkem, protože ho znám jako člověka, který podporuje stovky různých projektů, jestli by nepodpořil i tenhle. Mám velkou radost, že se tak stalo.
Oslovil jste jen jeho?
Bavil jsem se i s jinými lidmi, ale on byl moje první volba.
Ve volebním systému D21 figurují i negativní hlasy. V případě Českého slavíka se nepoužívají?
Máme pět pozitivních hlasů a žádný negativní. Mám pocit, že sítě už jsou tak plné negativity a já nechci vidět žádné kampaně, že někdo nechce, aby se posílali negativní hlasy. Myslím, že si to umělci nezaslouží. Ať každý hlasuje pro toho, koho poslouchá a koho má rád. Negativní hlas v tom nemá svoje místo.
Na tiskové konferenci zaznělo, že nová metoda by měla zaručit, že se nezopakuje situace z roku 2017, kdy si pro cenu přišli i interpreti blízcí extremismu. Jak budete reagovat, pokud by to nastalo?
Já se jako pořadatel nemohu vyjadřovat k tomu, která skupina je dobrá a která špatná. Kdo vyhraje, vyhraje.
Nezvažovali jste nějaká další opatření, jak zamezit účasti skupin s příklonem k extremismu?
Jediný mechanismus, který by byl průchozí, je, pokud by soud rozhodl, že je nějaká skupina extrémistická. To v případě žádných interpretů, kteří jsou v seznamu a pro které se dá hlasovat, nenastalo. Nic takového dělat nebudeme.
Řekl jste, že jste chtěl Slavíka obnovit proto, aby pomohl kultuře. Jak jí pomáhá?
Všichni muzikanti, kteří se umístí, byť jen v nominacích, třeba v první desítce, říkají, že jim ihned volá mnohem víc zájemců o koncerty. V současné době není v televizi, kromě Óčka, žádný hudební pořad, kde by se třeba hrály klipy. Je třeba, aby česká hudba byla vidět. Vždyť jsme na tom všichni vyrůstali.
Vyrůstal jste i vy osobně na Slavíkovi? Hlasoval jste někdy například?
Já jsem nepochybně slyšel Karla Gotta říkat větu „Tak tento rok jsem to opravdu nečekal,“ asi pětkrát. Takže ano, ten pořad jsem někdy viděl. Každý z nás aspoň jednou viděl Slavíka, ne?
Je to důvod k další existenci této ankety?
Je dobré hudební scénu nasvítit. Slavík běží šedesát let. V šedesátých letech začal jako velice nová a svěží záležitost. Je důvod proč by taková anketa existovat neměla?
Jak jinak, kromě nového hlasovacího způsobu a kategorie Hip Hop a Rap chcete docílit, aby byl Slavík nový a svěží?
My ze Slavíka nechceme dělat žánrovou soutěž, jako jsou třeba Andělé. Nerozhoduje akademie, je to hlasovací anketa. Co se týká dramaturgie večera, má velké slovo televize Nova. Má své diváctvo a chce mít pořad určitým způsobem nastavený. Řekli, že si přejí, aby návrat byl bombastický, čemuž odpovídá, jak celý večer bude nakonec vypadat. Rozhodně to nechceme dělat nově v tom smyslu, že by tam vystupovali třeba úplně neznámí lidé. Bude to na úrovni, která anketě Český slavík odpovídá.
Hlasovat v anketě Český slavík 21 můžete zde.
Hlasování probíhá metodou D21, jejímž autorem je prezident Českého slavíka 21 matematik a podnikatel Karel Janeček. "Principem hlasování D21 je, že každý volič má více hlasů. Konkrétně v Českém slavíku 21 může hlasující zvolit až pět interpretů, kterým chce dát svůj hlas. Pro sjednocení společnosti je v systému D21 důležité, že volič může vyjádřit své preference stejnou silou. To je důležité zejména v politice, kde kandidát, který rozděluje společnost, nedostane ty druhé a třetí hlasy. Šanci tak mají vyhrát sjednocující kandidáti, kteří dostanou hlasy i od toho, kdo volí někoho jiného," vysvětluje Janeček.