Saxofonista Kamasi Washigton vydá své páté studiové album už 3. května. Nahrávka Fearles Movement vyzve k tanci. „Když ovšem lidé slyší, že dělám taneční nahrávku, není to doslovné. Tanec je pohyb a vyjádření a stejné je to s hudbou, vyjadřuje vašeho ducha skrz tělo. To je to, co tohle album prosazuje,“ upozorňuje Wahington, že když mluví o taneční desce, nejde o žánr.
Předchozí alba The Epic z roku 2015 a o tři roky mladší Heaven a Earth byla ceněna pro propojování žánrů a generací, nyní Washington vyzývá publikum k propojení hudby s tancem. Zatímco si na minulých deskách liboval ve sborech a smyčcích, tentokrát přizval k nahrávání rappery Coast Contra, George Clintona, D Smokea, Andrého 3000 a další a zaměřil se na rytmus.
Rapper André 3000 nedávno překvapil ambientní nahrávkou New Blue Sun. Nyní hostuje na albu Kamasiho Washingtona
„Vím, že lidé jsou tak trochu zvyklí, že pracuji s velkými orchestry, ale po tom prostě tahle hudba nevolala,“ říká Washington. „Je v tom určitá míra nejistoty, ale vždycky se musím sám sebe ptát: ‚Je tohle to, co slyšíš?' Pokud se pokusíš udělat něco, co není to, co slyšíš nebo cítíš, budeš šťastný?“ táže se sám sebe Washington.
Jak prozradil v tiskových materiálech, na novém albu začal pracovat v době pandemie. „Svět se zastavil, ale já ne. Doprostřed toho všeho se narodila má dcera. To byly dvě monumentální události, které se děly zároveň. Jedna, která by změnila každého a jedna, co změnila všechny,“ vzpomíná hudebník, na okolnosti vzniku nových skladeb. „Hudba, kterou dělám, není nutně s tancem spojená, i když já to cítím tak, že čím víc je v hudbě výrazu, tím víc vás inspiruje k pohybu,“ myslí si Washington, pro kterého prý bylo propojení jeho hudby s přirozenou touhou k pohybu stejným vykročením z komfortní zóny jako otcovství.
Svou trochou do mlýna přispěla i jeho dcera. Jelikož Washington nemohl během pandemie koncertovat, rozhodl se jí představit „tu nejlepší hudbu“, a tak doma zněli John Coltrane, Ornette Coleman či Eric Dolphy. A v pouhých dvou letech dcera sama přišla se svou první melodií. Hráli jsme si s pianem a ona ji hrála stále dokola,“ vzpomíná Washington na genezi zárodku písně Asha The First. Právě v této skladbě mimochodem hostuje uctívaný baskytarista Thundercat.