Teprve čtyřiadvacetileté zpěvačce, jejíž turné na příští rok je zcela vyprodané, se daří okouzlujícím hlasem a snově působícími melodiemi přitáhnout k jazzu mladou generaci.
„Laufey je jednou z těch, kterým se daří něco, co se ještě před pár lety zdálo nemožné: vrátit jazzovou muziku do obecných žebříčků, na sociální sítě, prostě do přímé konkurence s vrcholným popem. A to rozhodně nikoli jako chudého příbuzného,” říká umělecký ředitel festivalu Vilém Spilka. „Jsme proto moc rádi, že nabídneme domácímu publiku její koncertní premiéru, navíc v intimním prostředí Sono Centra. V jejím zpěvu se snoubí to nejlepší z jazzové tradice, ale zároveň je to dosazeno do současných souřadnic kvalitního popu“.
Laufey Lín Jónsdóttir, která aktuálně žije v Los Angeles, si jazzovou hudbu zamilovala díky svému otci, který doma pouštěl desky Billie Holiday, Elly Fitzgerald či Cheta Bakera, i mamince houslistce. Laufey se od čtyř let učila hrát na klavír, od osmi let na violoncello, které spolu se zpěvem studovala na univerzitě v Reykjavíku. „Jakmile jsem mohla chodit, dostala jsem do ruky housle a ve čtyřech letech jsem začal hrát na klavír, chodila jsem na lekce a začala hrát na violoncello. Jako dítě jsem brala klasickou hudbu velmi vážně,“ vzpomíná Laufey na své hudební začátky v rozhovoru pro časopis Elle a zdůrazňuje roli svých rodičů. „Vždycky věřili, že se stanu zpěvačkou a věřili tomu mnohem víc než já. Vždy jsem byl velmi opatrná. Moje matka, která je klasická houslistka, říkala: ‚Musíš si jít za svým snem. Jsi pro to stvořená."
Island má talent
Když jí bylo patnáct let, dostala se Laufey jako nejmladší soutěžící do finále soutěže Ísland Got Talent, o rok později úspěch zopakovala v show The Voice Island. O pozornosti, kterou tím získala, říká: „Moc se mi to nelíbilo. Cítila jsem se jako zábavné číslo na večírku, jako cirkusový klaun.“ Soutěže ji prý nicméně motivovaly k tomu, aby začala psát vlastní písně a šla studovat do zahraničí. Následovalo studium na prestižní Berklee, kam přišla se skvělou průpravou v klasické muzice a začala objevovat nové světy: „Bála jsem se předtím kombinovat žánry a na na Berklee jsem si najednou uvědomila – můj ty bože, ono na tom opravdu nezáleží.“ Během pandemi začala pouštět do světa své první nahrávky a v roce 2022 vydala oceňované debutové album Everything I Know About Love.
„A ruku v ruce s ohlasem kritiky přišel i enormní posluchačský zájem. I v tom překračuje zpěvačka zvyklosti jazzového žánru: umí skvěle pracovat se sociálními sítěmi a její hudební příspěvky na platformách TikTok a Instagram mají obrovskou sledovanost,” zdůrazňuje Vilém Spilka. O svém aktuálním albu Bewitched zpěvačka prohlašuje: „Je víc sexy. Rozhodně jsem hodně vyrostla jako songwriter. A dospěla jsem také jako žena. Texty ty prožitky odráží.“
JazzFestBrno již dříve ohlásil vystoupení legendární formace Snarky Puppy, jejíž dva členové Bill Laurance a Michael League představí i svůj akustický projekt. Přijedou i čerstvá držitelka dvou Grammy zpěvačka Samara Joy, Stingův dvorní trumpetista Chris Botti s vlastní kapelou nebo virtuózní banjista a držitel patnácti cen Grammy Béla Fleck. JazzFestBrno obohatí také jihoafrický klavírista, skladatel a producent Nduduzo Makhathini, brilantní americký trumpetista Keyon Harrold proslavený tím, že nahrál part Milese Davise v životopisném filmu Miles Ahead, mladá newyorská saxofonistka Lakecia Benjamin, japonský trumpetista Takuya Kuroda nebo all-stars projekt Trio Grande.