Pryč jsou časy, kdy pop music tlačila ženy do toho, aby byly hlavně poslušnými holčičkami bez názoru, jejichž hlavní předností má být sex appeal. Naštěstí. Současná generace hudebnic se nebojí negativních emocí, naštvání, sprostých slov, a své někdejší lásky pošle bez pardonu do příslušných míst. Olivia Rodrigo, inspirovaná pop punkovými začátky Avril Lavigne nebo ostrým poprockem Alanis Morissette, si do jisté míry na téhle poloze postavila image. Není se proto čemu divit, že se ji nevzdává ani v první vlaštovce z nadcházející desky.
Před jejím zveřejněním se na internetu objevily „zaručené“ zprávy od insiderů ze zpěvaččina okolí, že nová deska bude temnější. První singl to úplně nepotvrzuje ani nenaznačuje, hudebně totiž docela přímočaře navazuje na dva roky starý debut Sour. To není špatně, protože Olivia Rodrigo tuhle polohu ještě nestihla vyčerpat, a zároveň píseň Vampire nezní líně a recyklovaně. Možná je spíše načrtnutím cesty mezi prvotinou a nástupcem.
Začíná jako nevinná klavírní balada, což může být pomrknutí na Oliviin debutový singl Drivers‘ Licence. Namísto plačtivého vzpomínání však zpěvačka od začátku sype salvu výčitek – k sobě samé i svému někdejšímu objektu zájmu. „Šest měsíců mučení, vážně jsem tě milovala, musíš se mojí hlouposti smát,“ vzkazuje Rodrigo.
Postupně se na píseň nabalují nástroje a s nimi roste naléhavost, frustrace a vztek, které se ve zpěvaččině hlasu dobře odrážejí. „Ty nikoho nedokážeš milovat, to bys musel mít srdce,“ pokračuje zpěvačka ve výčitkách, aby v refrénu příčinu svého hněvu označila za pitomého upíra, co jí vysál, až v ní nezbyla ani kapka krve. K tupé romanci jako ze Stmívání to má daleko, tohle je písnička o toxickém vztahu a o člověku, který se k Olivii Rodrigo přisál jen kvůli její popularitě.
Vampire nepředstavuje pro hudebnici nijak velký odklon od debutu. Je to naopak ohlédnutí a pokračování. Z jediného songu však těžko usuzovat, jestli bude zbytek druhého alba temnější, jak naznačoval onen insider ze zpěvaččina okolí. I kdyby nebyl, asi by to nijak zvlášť nevadilo. Olivia Rodrigo totiž nemá ve zvyku se v písních příliš vykecávat; je věcná, přímočará a úderná. A tak spíše nehrozí, že by pro nedostatek neotřelých či revolučních hudebních nápadů začala vyloženě nudit.