Skoro to vypadá, že se akademie letos rozhodla zohlednit všechny významné popové desky a písně, které od loňského listopadu vyšly. Tedy vyjma The Weeknda, který Grammy bojkotuje kvůli tomu, že jeho album After Hours před pár lety zcela opominuly. Ale jinak tu z velkých mainstreamových alb nechybí prakticky nic. Ani loňské album kapely ABBA, která letos dostala nominaci teprve podruhé, ani Beyoncé, která má, jako skoro vždy, nominací úplně nejvíc.
Akademii by šlo samozřejmě zkritizovat za to, že letos snad vyjma Brandi Carlile nevybrala do hlavních kategorií něco méně mainstreamového, ale takový rozpor existuje snad u každých velkých hudebních cen - buď je tam málo hlavního proudu a moc alternativy, nebo naopak moc alternativy a málo hlavního proudu. A i když je to něco na pomezí, stejně se najdou remcalové.
Letos mi vlastně nominace nijak hrozivé či zavádějící nepřijdou, i když nemůžu říct, že se mi všechna pozdávají. Přitažlivá mi nicméně přijde ta pestrá škála skutečně velkých a silných jmen, kde ani zdaleka nedokážu odhadnout, kdo by si nakonec mohl zlatý gramofonek odnést, protože v každé z hlavních kategorií mám favoritů hned několik.
Zasloužila by si ABBA vyhrát Album roku? Určitě ano, protože mnohým posluchačům její comebackové album Voyage zahrálo na strunu nostalgie a přeneslo je o desítky let zpět do minulosti. V dobrém! Zasloužila by si stejnou cenu Adele za desku 30? Určitě ano, protože je to velmi vyzrálá kolekce písniček o ztracených iluzích a vztazích. Zasloužil by si ji i Harry Styles? Nepochybně, protože jeho Harry’s House je kvalitní popová deska se skvělou produkcí.
V kategorii Píseň roku zase figuruje teprve 18letá zpěvačka Gayle se svým ohnivým rozchodovým songem abcdefu, který má správnou míru naštvání a navazuje na trend holek s ostrými lokty. Ve stejné kategorii je ale i desetiminutová verze skladby All Too Well od Taylor Swift, která je zpěvaččiným opus magnum a skvěle ilustruje její textařský um.
Ta směska nominací je letos zkrátka skutečně pestrá a šťavnatá a tvoří jí řada laureátů z minulých let. Už jen díky tomu bude klání o Grammy velmi atraktivní a nepředvídatelné. A show je tu hlavní, protože jak je známo, hudba nejsou závody, takže o výsledek v podstatě nejde. Ona je nakonec i prohra po boku Adele, Harryho Stylese, Coldplay, či Beyoncé, která vyrovnala rekord svého muže a stala se se letos se svými devíti „přírustky“ nejvíce nominovanou interpretkou v historii Grammy, vlastně docela velkou výhrou.